9 Faedah Kesihatan yang Mengejutkan Buah Jeruk



Buah jeruk (fikir: limau gedang, limau, limau dan limau gedang) berfungsi lebih daripada sekadar vitamin C! Berikut adalah banyak cara jeruk yang boleh dimakan nutrien boleh.

Faedah kesihatan buah sitrus.
Anda sudah tahu bahawa sitrus (rasa: limau, limau, limau gedang, limau gedang, limau gedang) adalah sumber vitamin C yang sangat penting untuk meningkatkan daya tahan tubuh. Tetapi jeruk menawarkan banyak manfaat kesihatan yang mengagumkan, juga. Buah-buahan yang berair dan berwarna-warni dipenuhi dengan nutrisi yang baik untuk anda, belum lagi rasa, menjadikannya tambahan yang baik untuk diet yang sihat. Di sini, sembilan sebab mengapa anda perlu menambahkan lebih banyak sitrus ke piring anda.

Mereka adalah sumber serat yang baik.
Wanita perlu menanam kira-kira 25 gram serat setiap hari, dan sitrus dapat membantu anda memenuhi matlamat tersebut. Satu oren menghidangkan serat 2.3 gram, manakala jeruk nipis mempunyai 1.6 gram. Lebih-lebih lagi, kira-kira dua pertiga daripada serat dalam buah sitrus adalah serat larut, yang dikaitkan dengan kolesterol yang lebih rendah dan membantu mengawal tahap glukosa, menerangkan Wendy Bazilian, DrPH, RD.

Serat yang tinggal di sitrus adalah tidak larut, yang menambah pukal ke sistem penghadaman kita dan membantu kita tetap biasa, tambah Bazilian. Makanan berbahan serat seperti sitrus juga membuatkan kami berasa kenyang dan berpuas hati lebih lama daripada makanan kurang berserabut, menjadikannya makanan ringan yang hebat untuk penurunan berat badan.

Mereka baik untuk hati anda.
Citrus mengandungi flavonoid, sebatian tumbuhan yang boleh menggalakkan kesihatan jantung, kata Keri Gans, RD, pakar pemakanan yang berpangkalan di New York City dan pengarang The Diet Perubahan Sedikit. Dalam kajian pesakit yang telah menjalani pembedahan pintasan yang diterbitkan dalam The Journal of Agricultural and Food Chemistry, para penyelidik mendapati bahawa limau gedang kaya dengan antioksidan membantu menurunkan kolesterol LDL "buruk" serta tahap trigliserida. Vitamin C juga dikaitkan dengan mengurangkan risiko penyakit jantung. Walau bagaimanapun, jika anda mengambil statin menurunkan kolesterol, anda mungkin mahu melangkau limau gedang, yang boleh mengganggu ubat-ubatan ini.

Mereka mempunyai indeks glisemik yang rendah.
Buah jeruk mempunyai skor indeks glisemik yang agak rendah pada skala 100 mata, bermakna mereka tidak akan merangsang gula darah anda seperti beberapa makanan lain. Sebagai oren, misalnya, mempunyai skor 45, dan limau gedang 25. (Sebagai perbandingan, kismis mempunyai skor 64, bagel putih 72, dan Gatorade 89.) Ini bermakna glukosa dalam buah sitrus dilepaskan ke dalam aliran darah anda perlahan-lahan, menawarkan anda perasaan yang mantap-tanpa kemalangan di kemudian hari.

Mereka boleh membantu memendekkan selesema.
Bukan rahsia lagi bahawa sitrus menyampaikan vitamin C yang sihat (51 mg dalam oren, 38 mg dalam limau gedang, dan 30 mg dalam lemon). Dan sementara vitamin C tidak dapat menghalang selesema, penyelidikan mencadangkan ia dapat mengurangkan tempoh dan keterukan mereka, jelas Marisa Moore, RD, jurucakap Akademi Pemakanan dan Dietetik. Kajian menunjukkan bahawa vitamin boleh membantu memendekkan tempoh gejala anda dengan kira-kira satu hari-yang boleh membuat perbezaan besar apabila anda berasa tidak sihat.

Mereka dibungkus dengan kalium.
Apabila anda mendengar "kalium," anda mungkin memikirkan pisang. Tetapi sitrus juga merupakan sumber utama mineral ini, yang penting untuk pengawalan cecair, keseimbangan mineral, dan pengecutan otot. Potassium juga berfungsi untuk mengawal selia jumlah garam dalam diet anda dengan membantu badan mengalirkan keluar natrium. Walaupun ini bukan alasan untuk membakar makanan anda dalam garam, ini adalah satu lagi alasan yang baik untuk memuatkan sitrus. Dengan memakan banyak makanan kaya kalium, anda boleh membantu mengurangkan risiko strok anda sebanyak 21%, serta mengurangkan risiko penyakit jantung anda.

Mereka boleh membantu anda menyerap nutrien lain.
Menambah sitrus pada pinggan anda boleh membantu anda mendapatkan lebih banyak makanan lain yang anda makan, kata Bazilian. "Vitamin C meningkatkan daya maju katekin, antioksidan yang sihat dalam teh hijau," jelasnya. Jeruk juga boleh membantu tubuh anda menyerap zat besi, mineral yang penting untuk sistem imun dan membantu badan anda menghasilkan sel darah merah. Bazilian mengesyorkan berkemah sitrus dengan makanan yang kaya dengan besi seperti sayur-sayuran, ikan, ayam, dan daging yang berdaun untuk memaksimumkan manfaat pemakanan mereka.

Mereka menghidratkan.
Seperti timun, tembikai, dan tomato, buah sitrus mempunyai kandungan air yang tinggi (oren adalah 87% air dan grapefruit adalah 88%). Memakan banyak makanan kaya air seperti sitrus dapat membantu anda terus terhidrasi, yang penting untuk melembapkan dahaga anda serta membantu anda mengambil cecair yang mencukupi sepanjang hari untuk mencegah dehidrasi dan membantu sistem tubuh berfungsi dengan baik. Faedah lain? Makanan kaya air mengisi, tetapi kalori rendah. Institut Perubatan mengesyorkan wanita mensasarkan 91 auns sehari dan lelaki mensasarkan 125 auns sehari.

Bagikan ke Facebook

Artikel Terkait