9 Remedies Pembengkakan Perut Anda Akan Ingin Anda Tahu Cepat



Kembung adalah keadaan yang menyakitkan yang boleh dirawat di rumah dengan tips ini yang menggunakan ubat semula jadi untuk memberi anda kelegaan.

Probiotik pop.
Menurut NIH, satu kajian baru-baru ini mendapati peningkatan keparahan kembung selama tempoh percubaan selama lapan minggu ketika para peserta mengambil probiotik yang mengandung Lactobacillus acidophilus dan Bifidobacterium lactis. Anda juga boleh menggunakan probiotik melalui makanan seperti yogurt atau makanan lain yang meningkatkan tahap bakteria usus yang baik. Atau jika anda lebih suka, anda boleh mengambil pil probiotik harian untuk memastikan sistem pencernaan anda dikawal dan mengurangkan perut kembung.

Pergi ke diet rendah FODMAP.
Jika kembung anda kronik, ia mungkin masanya untuk membuat perubahan dalam diet keseluruhan anda. Penyelidik di Universiti Monash Australia telah membangunkan strategi makan ini untuk menghilangkan karbohidrat tertentu yang dikenali sebagai FODMAPs. Ini termasuk oligosakarida, disakarida, monosakarida, dan poliol. Itu mungkin berbunyi rumit, tetapi ini terdapat dalam produk harian yang mengandungi laktosa, fruktosa, fructans, galactans, dan alkohol gula. FODMAP menarik lebih banyak cecair ke dalam sistem pencernaan, yang boleh menyebabkan masalah perut kembung dan lain-lain. Dalam satu kajian Kings College London daripada 82 orang dengan IBS, mereka yang menjalani diet rendah FODMAP mempunyai 82 peratus kurang kembung. Menghapuskan atau mengurangkan penggunaan FODMAP dapat membantu melegakan kembung dengan cepat. Ini adalah lebih daripada makanan yang paling teruk untuk perut anda.

Minum teh pudina.
Peppermint adalah herba popular untuk mengurangkan masalah pencernaan kerana ia mengandungi bahan aktif menthol dan menthone, yang mempunyai sifat antispasmodik dan pencernaan. Peppermint juga merangsang rembesan jus gastrik dan hempedu untuk membantu mengusir gas, menjadikannya kaedah yang sempurna untuk mengalahkan cepat mengering. Satu kajian dalam British Medical Journal juga mendapati bahawa minyak peppermint lebih berkesan dalam merawat IBS daripada kedua-dua ubat antispasmodik dan diet kaya serat. Kali seterusnya anda berasa kembung, cuba secawan teh pudina.

Cuba psyllium.
Jika anda mengesyaki bahawa anda kembung kerana sembelit, psyllium boleh membantu melegakan kembung dengan cepat. Psyllium adalah sejenis pencahar yang berasaskan tumbuhan semulajadi yang terdapat di beberapa ubat yang berlebihan. Psyllium amat berkesan kerana serat larut ia mengandungi gel tebal apabila ia bersentuhan dengan cecair, yang seterusnya dapat membantu mengawal sistem pencernaan dan menjadikan diri anda tidak kembung. Produk Psyllium boleh ditemui di pasar raya dan kedai makanan kesihatan. Ingatlah untuk mengambil produk-produk ini dengan air, dan elakkan tabiat lain yang mengejutkan yang boleh membuat lemak perut dan semakin parah.

Cuba ekstrak daun artichoke.
Jika anda kembung kerana anda mengalami IBS, ekstrak daun artichoke telah terbukti menjadi ubat semulajadi yang berkesan, kerana ia merangsang pembebasan hempedu dari pundi hempedu. Ini membantu memecah lemak dari makanan, yang boleh membantu mengalahkan kembung yang berlaku akibat makan berlebihan. Satu kajian Jerman dari 203 orang mendapati bahawa ia mengurangkan kembung perut sebanyak 70 peratus dan sakit perut sebanyak 70 peratus. Satu lagi kajian di UK 2004 mendapati bahawa pesakit dengan IBS berkata gejala kembung mereka dikurangkan sebanyak 41 peratus selepas dua bulan mengambil ekstrak daun artichoke.

Masak dengan kunyit.
Kuasa kunyit untuk melegakan kembung dengan cepat datang dari kurkumin bahan aktif, antioksidan yang larut lemak yang memberikan warna kuning oren berwarna kunyit. Dalam satu kajian 440 orang dengan masalah penghadaman, mereka yang menggunakan kurkumin suplemen harian mempunyai 67 peratus peningkatan dalam sakit perut, kembung, tekanan, dan perasaan kenyang. Kunyit mempunyai banyak ciri penyembuhan lain, dan dianggap efektif dalam memerangi kanser. Walaupun anda boleh mengambil suplemen kunyit, cara paling lazat untuk memasukkan kunyit ke dalam diet anda adalah dengan memasak bumbu ke dalam makanan anda. Tetapi segera berjumpa doktor anda jika anda mengesyaki kembung anda mungkin akibat ulser.

Kurangkan pengambilan garam.
Mereka goreng mungkin menggoda, tetapi natrium menyebabkan pengekalan cecair, yang merupakan sebab yang besar anda mungkin kembung. Itu kerana natrium mempengaruhi keupayaan buah pinggang untuk membersihkan badan cecair dan sisa. Secara amnya, tubuh anda memerlukan sekitar 1,300 hingga 1,500 mg sodium setiap hari, sementara seseorang yang mempunyai diet Amerika Utara yang biasa boleh mengonsumsi sehingga 7,000 mg sehari. Kali seterusnya anda berasa kembung, tinggal jauh dari makanan dengan garam dan natrium.

Makan lebih banyak kalium.
Makan kalium adalah ubat kembung yang hebat, kerana kalium membantu buah pinggang anda mengeluarkan garam yang berlebihan dan membantu badan anda mengekalkan keseimbangan cecair. Pisang, sayur-sayuran berdaun, kekacang, dan alpukat adalah sumber kalium yang sangat baik.

Minum air dengan limau.
Air limau adalah ubat kembung yang hebat kerana jus lemon adalah diuretik semulajadi. Kadang-kadang, badan anda memegang air berlebihan apabila anda mengambil terlalu banyak natrium kerana ia menganggap anda dehidrasi. Pertahankan ini dengan membuang cecair dengan banyak air untuk mengurangkan perut kembung.
Bagikan ke Facebook

Artikel Terkait