9 Remedi Semulajadi untuk Sakit Payudara



Dari hormon berfluktuasi menyusu, terdapat banyak sebab untuk payudara menjadi sakit atau lembut. Jika anda mengalami kesakitan payudara, berikut adalah 9 remedi rumah untuk membebaskan anda.

Cool Down.
Penyelesaian untuk payudara sakit betul di dalam peti sejuk anda: sayuran beku! Cuma ambil beg (atau dua, jika kedua-duanya menyakitkan) daripada jagung, kacang polong, brokoli, atau apa sahaja yang ada di tangan, dan letakkan beg pada payudara anda selama 10-15 minit pada satu masa. Pastikan untuk menutup beg dengan tuala kertas atau kain bersih, supaya beg tidak menyentuh kulit secara langsung. Juga, anda mungkin mahu melabel beg ini sebagai pek ais, supaya anda tidak tersilap memakan makanan yang telah dicairkan dan dibakar semula.

Rub-a-Dub dalam tab.
Self-massage sangat bagus untuk payudara sakit. Cara paling mudah untuk melakukannya adalah di bilik mandi atau semasa mandi, apabila anda boleh menghidangkannya. Kemudian, bermula di sekitar puting, urut ke luar dalam gerakan bulat. Anda akan membantu meningkatkan peredaran dan saliran di payudara, yang akan mengurangkan kesakitan anda.

Minyak kastor.
Minyak kastor adalah ubat yang diuji masa untuk payudara sakit. Cecair kain bersih dalam minyak kastor dan letakkan di atas payudara sakit. Tutup dengan kain lain yang bersih dan kering dan letakkan pad pemanasan di atasnya. Biarkan selama sekurang-kurangnya 30 minit, lebih-lebih lagi jika anda mempunyai masa. Ulangi beberapa hari dan awak akan berasa lebih baik!

Lebih Edamame, Tolong.
Makan lebih banyak makanan berasaskan soya. Dalam budaya Asia, wanita mempunyai kesakitan yang lebih sedikit daripada kesakitan payudara, dan ia menyangka bahawa diet kaya dengan kacang soya adalah sebabnya.

Magnesium.
Jika anda mengalami sakit payudara premenstrual, pastikan anda menggabungkan makanan kaya magnesium seperti pisang, kacang, beras perang, oatmeal, dan sayur-sayuran berdaun hijau ke dalam diet anda. Jika anda mengambil pengambilan magnesium terutamanya dalam seminggu atau dua sebelum tempoh anda, anda akan mengalami sedikit kesakitan!

Tonton Garam.
Dalam minggu atau lebih sehingga tempoh anda, potong pengambilan garam sebanyak mungkin. Makanan masin boleh menjadi sumber kesakitan payudara kerana ia menyebabkan kembung. Sebanyak anda mungkin tergoda oleh keinginan pramenstruasi, cuba tunggu sehingga tempoh anda mula memanjakan makanan salai.

Kitaran Bilas.
Jika puting anda sakit dari menyusu, jangan membasuhnya dengan sabun; bilas dengan air akan berbuat baik. Sabun akan mengeringkan puting, dan cukup menarik, puting menghasilkan minyak antiseptik sendiri, jadi anda tidak malas pada kebersihan.

Susu Ibu.
Satu lagi tip penting untuk ibu menyusu: selepas bayi anda selesai memberi makan, sapu sedikit susu anda ke puting susu. Ia mengandungi minyak antiseptik semulajadi yang akan melembapkan kulit anda. Sebagai bonus, bau yang dibiarkannya akan membantu bayi anda mencari payudara anda lebih cepat.

Minyak semulajadi.
Sekiranya kedua-dua cadangan ini nampaknya membantu, anda boleh mencuba beberapa pelembap semulajadi seperti minyak alpukat atau vitamin E. Mereka akan membawa kelegaan segera.
Bagikan ke Facebook

Artikel Terkait